Associations are not enough: Tocqueville versus democratic individualism

 

Francisca Echeverría

ABSTRACT
Following Alexis de Tocqueville, many contemporary authors have seen in the vitality of local associations an essential element for the health of democracies. However, many of them forget that associations are for Tocqueville a response to a concrete social phenomenon: democratic individualism that he lucidly captured in his observation of 19th century American society. This paper seeks to delve into the notion of democratic individualism exposed by Tocqueville in Democracy in America and its potential effects on freedom, and analyzes the scope of his proposal for associations in the face of this phenomenon. Unlike what contemporary authors postulate that only seem to attend to criteria of decentralization and efficiency and ignore the phenomenon of individualism, the article suggests that mere local association is not enough to save democracy from its pathologies.
KEYWORDS: Tocqueville; democracy; individualism; local associations; freedom

 

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1La relación entre Tocqueville y el liberalismo ha sido ampliamente discutida, aunque él mismo se describió como un liberal de una nueva especie, adherente a un liberalismo no revolucionario (Craiutu, 2005, p. 603).
2La cursiva es de la autora.
3La cursiva es de la autora.
4Sobre la noción de grandeza humana en la obra de Tocqueville, véase Kahan (2015).
5Junto a la asociatividad, el autor ve en la religión un elemento fundamental para hacer frente a la tendencia al aislamiento y contribuir a dotar de cohesión al cuerpo social. Para mayor detalle sobre la relación entre libertad democrática, religión y asociatividad, puede verse, por ejemplo, Schleifer (2012).
6Como ya se ha mencionado, el otro camino que identifica Tocqueville para superar el encierro democrático es la religión, que el autor parece comprender de un modo bastante instrumental al objetivo político.
7Cf. Putnam (2000); Ostrom (2015); Ostrom y Ostrom (2014); Aligica (2014).
8Se trata de una perspectiva convergente a la de autores contemporáneos como Hannah Arendt (Cf. Arendt, 2003).
9“Democratic citizens are free and flourishing not because their local association fixes a pothole instead of a central power or because they have the choice to join a different community that is better at fixing potholes. Primarily, democratic citizens are free and flourishing because they are not alone. They are not alone in fixing potholes. They are not alone in the “public road”, at church or at home […]. The unifying feature of Tocqueville’s associationalism is the other-regarding virtue that allows the citizen to escape solitude by offering a deeply rooted, robust, and well-habituated alternative to atomism, from the home to the local community” (Wilford, 2019, p. 60).
10Al estudiar los orígenes del totalitarismo y su relación con la sociedad de masas, Arendt detecta lúcidamente los riesgos de la disolución de vínculos sociales y la consecuente pérdida de articulaciones internas de la sociedad (Cf. Arendt, 1974).
11Evidentemente también son necesarios otro tipo de asociaciones (como las comerciales( en vistas a otros fines. No se trata aquí de pretender prescindir ingenuamente de formas contractuales de asociación, sino hacer notar que la asociación por sí misma no contribuye al objetivo de superar el individualismo democrático.
12El amplio espectro de asociaciones locales ‒familias, escuelas, negocios, clubes, asociaciones deportivas, organizaciones voluntarias, etc.‒ obviamente supera esta caracterización esquemática entre dos tipos de vínculos. Es posible que una misma organización combine vínculos comunitarios y contractuales, y que esa combinación se dé en muy diversos grados. Lo que aquí se intenta resaltar es que las asociaciones configuradas fundamentalmente por vínculos contractuales difícilmente cumplen el objetivo de ayudar a superar el individualismo democrático, aunque lógicamente son necesarias para otros fines.
Received: October 08, 2020; Revised: January 05, 2021; Accepted: April 15, 2021
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