Space and Referentiality in Dámaso Larrañaga 's Fábulas Americanas
ÁNGEL JOAQUIN MAISON
ABSTRACT
The spatial turn has meant a return to the problem of the referent for literary criticism, as exemplified in Bertrand Westphal's theorizing about fictional worlds. In this context, we set ourselves to the task of analyzing the links between places, spaces and ethics in the Fábulas Americanas written by Uruguayan poet Dámaso Larrañaga. First, we will review tension in Lavardén's ode "Al Paraná", focusing on two axes (utility-ornament, universal-local). We consider his work to be representative of both dialectics in rioplatense neoclassical poetry. Then, we will read three of Larrañaga's fables in order to show the link between the axiological and the spatial referent, which constitute the didactic axis in his Fábulas Americanas. We will argue that Spanish-speaking neoclassical poets in Latin America used fiction to give meaning to places that were "new" to their literary tradition. Referentiality in the poems radically alters the classicist paradigm, as it starts to focus on a process of universalization of local values before spaces can truly be grasped as empty or as a uniform tabula rasa in the service of economic production.
Keywords: neoclassicism; fable; referentiality; geocriticism
Keywords:
References: REFERENCIAS
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1"Whatever the level of representation, reality is invariably the referent of discourse". Las traducciones son nuestras. Para los fragmentos más largos, consignamos el original en nota al pie.
2"They belong to the core of any intangible cultural convention, to ethics."
3Dámaso Antonio Larrañaga nació en 1771 en Montevideo. Estudió en el Colegio de San Carlos (Buenos Aires) y continuó su educación en la Universidad de Córdoba. A pesar de su formación bajo maestros tomistas y anticartesianos, Larrañaga se vio notablemente influenciado por las ideas de los ilustrados. Se dedicó, en distintas etapas de su vida, a la historia natural, la política y la literatura. Fue senador y Vicario Apostólico. Falleció en 1848. (Castellanos 1965).
4Fue el primer periódico de Buenos Aires. Se publicó entre abril de 1801 y octubre de 1802. Inspirado en el modelo de la prensa ilustrada europea, divulgó información noticiosa a la par que propagaba saberes "útiles" e ideas políticas de vanguardia. Como sintetizan Pastore y Calvo, el Telégrafo adhiere al principio según el cual "la solución a todos los problemas materiales y espirituales en la sociedad se pone al alcance de la sociedad humana a través de la buena educación" (2005, 447).
Received: November 28, 2019; Accepted: February 22, 2020
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