"The Place of Action": Geopoetics and Politics in Cecilia Vicuña 's The Precarious (2016)

 

MARÍA LUCÍA PUPPO

ABSTRACT
Cecilia Vicuña (Santiago de Chile, 1948) is a Chilean poet, visual artist and filmmaker who, after spending a season in London, lived for five years in Bogotá until she finally established herself in New York, in 1980. Originated in different countries, over the decades her books, films and installations have sought to revalue Andean cultural roots through different themes, materials and formats. In this paper we will offer a reading of Lo precario, a peculiar "Minimum Anthology 1966-2016" in which Vicuña reviews her career through a selection of poems, images and reflections that inquire precisely about "the precarious" as an artistic and conceptual category. In the Latin American and transnational poetics of this author we will trace some proposals that, based on the aesthetic meeting of industrial wastes and elements of nature, convey a sharp criticism of today's global capitalism. An inevitable parallel will then arise with the geocritical approach, which also aims to destabilize, problematize and give new dynamism to the perception of human spaces and the ways of inhabiting them. Finally, we will evaluate the political potential of this poetic in the light of the discussion held by Nicolas Bourriaud and Jacques Rancière regarding the politicity of contemporary art.
Keywords: Cecilia Vicuña; Latin American Poetry; Precarious; Space; Geocriticism

 

Keywords:

 

References: REFERENCIAS
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1Precario/Precarious se llamó una edición bilingüe de 1983 y el mismo título llevó un importante volumen editado por Catherine de Zegher en 1997. Asimismo, "Precarios" se llama una sección de la muestra About to Happen, retrospectiva de la obra de Vicuña que ha sido alojada en varios museos norteamericanos: Contemporary Arts Center (Nueva Orleans, 2017), University of California Art Museum (Berkeley, 2018), Institute of Contemporary Art (Philadelphia, 2019) y Henry Art Gallery (Seattle, 2019).
2Tomamos el término en el sentido que le dio Yuri Lotman, quien definió al arte y la literatura como "sistemas modelizadores secundarios" que actúan sobre el sistema primario de la lengua (1982: 51-52)
3Vicuña reproduce, a continuación, la cita de un testimonio oral que dio al Museo de Arte Contemporáneo de Chile, donde se encuentra la obra: "... empecé a recoger estos palitos, entonces él [mi hermano Ricardo] capta el momento en que me los pongo en el útero. Entonces los palitos son como criaturas que van saliendo del útero y van quedando desparramados como niños huérfanos y asociados en una línea ancestral, una línea de memoria que está siendo atacada por la desaparición de nuestros seres" (76).
4Esta Cruz del Sur que aparece de noche bien podría asociarse al famoso mapa invertido de Torres García, que posiciona a América del Sur como norte.
5Las traducciones son nuestras.
6Apelamos deliberadamente a la fórmula de "gestes lyriques" desarrollada por Dominique Rabaté (2013), que pone el foco en la performatividad de la poesía moderna.
7La traducción es nuestra.
8Traducimos libremente la triple fórmula de Bourriaud: a) "Permanent transcoding: formal nomadism", b) "Flickering: intermittences", y c) "Blurring: the Indiscernible".
Received: November 29, 2019; Accepted: February 28, 2020
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