SOCIAL ACTOR, PERSON AND SUBJECT. CONTRIBUTIONS TO THE UNDERSTANDING OF THE ETHICS OF ACTION PRESENT IN CANGUILHEM
Daniel Jofré, Alejandro Bilbao
Daniel Jofré1
http://orcid.org/0000-0002-7902-4704
Alejandro Bilbao2
http://orcid.org/0000-0002-8064-0694
1 Instituto de Psicología Universidad Austral de Chile, Puerto Montt, Chile. daniel.jofre@uach.cl
2 Departamento de Humanidades, Universidad de Los Lagos, Osorno, Chile. manuel.bilbao@ulagos.cl
ABSTRACT
The article seeks to contribute to the understanding of the ethics of action present in Georges Canguilhem. In this sense, it is focused on the developments and the appropriations of the author's work that aspire to recognize the interest in ethical and political issues in his early developments, which persist in his conceptualization of the normative dynamics of the living. In the first part, the study focuses on clarifying the concept of social actors, considering the contributions of Durkheim, Weber and Touraine on the link between individual and society, action, and interpretation. In the second part, the argumentation follows Gagnepain's notions of person and Lacan's notion of subject, trying to clarify the scope of the proposals developed by Canguilhem, regarding normative dynamics and the valuation of the world as central aspects for the understanding of human autonomy in front of the social facts.
Keywords: social actor; subject; person; norm; autonomy
Received: March 01, 2023; Revised: March 19, 2023; Accepted: March 19, 2023
Keywords:
References: REFERENCIAS
Aron, R. (2012). Introducción. En M. Weber, El político y el científico. (pp. 9-77). Alianza. [ Links ]
Badiou, A. (1993). ¿Hay una teoría del sujeto. En La aventura de la filosofía francesa, a partir de 1960. (pp. 65-78). Eterna Cadencia. [ Links ]
Brackelaire, J. L. (1995). La personne et la société. De Boeck Université. [ Links ]
Braunstein, J. F. (2000). Canguilhem avant Canguilhem. Revue d'histoire des sciences, 53(1), 9-26. https://doi.org/10.3406/rhs.2000.2072 [ Links ]
Braunstein, J. F. (2020) Reconstruire: l'histoire des sciences dans l'œuvre philosophique de Georges Canguilhem. Revue philosophique de la France et de l'etranger, 14(1), 7-19. https://doi.org/10.3917/rphi.201.0007 [ Links ]
Canguilhem, G. (1938). Activité technique et création. En Écrits philosophiques et politiques 1926-1939. (pp. 499-509). Vrin. [ Links ]
Canguilhem, G. (1952). Le vivant et son milieu. En La connaissance de la vie (pp. 160- 193). L'Hachette. [ Links ]
Canguilhem, G. (1971). Lo normal y lo patológico. Siglo XXI. [ Links ]
Canguilhem, G. (1988). Idéologie et Rationalité dans l'histoire des sciences de la vie. Vrin. [ Links ]
Delgado, R. (2011). El retorno al sujeto en la reflexión sociológica actual y la construcción del mismo en el accionar social y político de las ONGs defensoras de derechos humanos en Colombia. Diálogos de saberes, (34), 19-32. [ Links ]
Durkheim, E. (1912). Les formes élémentaires de la vie religieuse. Travaux de l'Année sociologique. https://cutt.ly/zwnZ6tlJ [ Links ]
Elden, S. (2001). The constitution of the normal: monsters and masturbation at the Collège de France. Boundary 28(1), pp. 91-105. https://doi.org/10.1215/01903659-28-1-91 [ Links ]
Foucault, M. (1985). La vie: l'expérience et la science. Revue de métaphysique et de morale, 90(1), 3-14. [ Links ]
Gagnepain, J. (1991). Du vouloir dire II. De la personne. De la norme. Livre et communication. [ Links ]
Gagnepain, J. (2010). Huit Leçons d'Introduction à la Théorie de la Médiation. Institut Jean Gagnepain. https://cutt.ly/WwnXwMlc [ Links ]
Gauchet, M. (2013). L'avènement de la démocratie. Gallimard. [ Links ]
González, L. (1993). El "individualismo metodológico" de Max Weber y las modernas teorías de la elección racional. Realidad: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (34), 431-447. https://doi.org/10.5377/realidad.v0i34.5294 [ Links ]
Gutiérrez, D. (2003). El reverso del sujeto sociológico. Revista Universidad EAFIT, 39(131), pp. 41-59. [ Links ]
Lacan, J. (1974). Télévisión. Seuil. [ Links ]
Lacan, J. (2003). Función campo de la palabra y el lenguaje en psicoanálisis. En Escritos (Vol. 1, pp. 227-310). Siglo XXI. [ Links ]
Le Blanc, G. (2008). Canguilhem et les normes. Presses Universitaires de France. https://doi.org/10.3917/puf.lebla.2010.01 [ Links ]
Lecourt, D. (1971). L'histoire epistemologique de Georges Canguilhem. En Lo normal y lo patológico (pp. VII-XXX). Siglo XXI. [ Links ]
Lecourt, D. (2008). Georges Canguilhem. Presses Universitaires de France. [ Links ]
Limoges, C. (2015). L'épistémologie historique dans l'itinéraire intellectuel de Georges Canguilhem. En Epistemology and history from Bachelard and canguilhem to today's history of science. (pp. 53-66). https://cutt.ly/jwnXy5gw [ Links ]
Lorenc Valcarce, F. (2014). Émile Durkheim y la teoría sociológica de la acción. Andamios, 11(26), 299-322. https://doi.org/10.29092/uacm.v11i26.206 [ Links ]
Lutz, B. (2010). La acción social en la teoría sociológica: Una aproximación. Argumentos, 23(64), 199-218. [ Links ]
Macherey, P. (2009). De Canguilhem à Foucault, la force des normes. La Fabrique. [ Links ]
Ogien, A. (2013). Théories sociologiques de l'action. Institut Marcel Mauss-CEMS. https://cutt.ly/YwnXiOOt [ Links ]
Quentel, J. C. (2011). L'adolescence aux marges du social. Yapaka. [ Links ]
Roth, X. (2010). Georges Canguilhem et l'école française de l'activité: juger, agir (1926-1939) [Tesis de doctorado]. Université du Québec à Montréal. https://cutt.ly/VwnXmKvm [ Links ]
Sfara, E. (2018). Georges Canguilhem inédit: essai sur une philosophie de l'action. L'Harmattan. [ Links ]
Talcott, S. (2019). Le réflexe et la résistance: Canguilhem et le pouvoir du concept. En J. Braunstein, I. Moya Diez y M. Vagelli, M. (Eds.), L'épistémologie historique: Histoire et méthodes. de la Sorbonne. https://doi.org/10.4000/books.psorbonne.39256 [ Links ]
Touraine, A. (1965). Sociologie de l'action. https://cutt.ly/jwnXE377 [ Links ]
Vera, H. (2002). Representaciones y clasificaciones colectivas. La teoría sociológica del conocimiento de Durkheim. Sociológica, 17(50), pp. 103-121 [ Links ]
1El discurso, en nuestro modo de utilizar de la palabra, se restringe a ese aspecto particular del lenguaje en la medida en que está sujeto a la dialéctica ético-moral, es decir, a esa facultad que el hombre, por ser hombre, tiene de racionalizar su deseo de decir. El discurso determina que hay una voluntad de expresión, y que en cualquier caso, digamos lo que digamos, siempre decimos sin decir. (N. del T. traducción de los autores)