The Artistic Avant-garde as Political Avant-garde in Latin American Writings on Visual Arts at the Beginning of the 21st Century
Pablo BerriosGonzález, Ignacio Ramos Rodillo
Pablo BerriosGonzález1
http://orcid.org/0000-0002-0535-636X
Ignacio Ramos Rodillo2
http://orcid.org/0000-0002-3361-3925
1 Universidad de Chile, Centro de Estudios Culturales Latinoamericanos, CHILE. pabloberriosg@gmail.com
2 Universidad de Playa Ancha, Departamento de Artes Integradas, CHILE. ignacioramosrodillo@gmail.com
ABSTRACT
This article approaches theoretically to some propositions of the Latin American writings on visual arts around the artistic avant-gardes in Latin America, particularly to the latter as a modality or articulation of the political avant-garde. This is based on a historical characterization of the recent avant-garde conceptualization, from the beginning of the 21st century, a period in which the historiographic crisis of artistic modernity and the imputation of its most Eurocentric features have prevailed. Next, the article delimits this avant-garde conceptualization in view of the aforementioned critical and historiographic recompositions, based on what has been proposed by different Latin American authors. Finally, it approaches this conceptualization in three cases, situating the relationship between art and politics as a key to the critical, curatorial and historiographic interpretation of the Latin American avant-gardes of the 20th century.
Keywords: Latin American art; artistic avant-garde; political avant-garde; Latin American avant-garde; writings on visual arts
Received: April 06, 2024; Revised: April 08, 2024; Accepted: April 17, 2024
Keywords:
References: REFERENCIAS
Barriendos, J. (2013). O sistema internacional da arte contemporánea: universalismo, 'colonialidade' e transculturalidade. Arte & ensaios 25(25), 177-183. [ Links ]
Berríos, P. (2021). Apuntes sobre el neoextractivismo artístico en America Latina. INDEX. Revista de arte contemporáneo (11), 25-38. https://doi.org/10.26807/cav.vi11.363 [ Links ]
Camnitzer, L. (2009). Didáctica de la liberación. Arte conceptualista latinoamericano. CENDEAC. [ Links ]
Crousier, E. (2020). De Europa a America: la obra crítica de Marta Traba y sus evoluciones. Artelogie (15), 1-14. https://doi.org/10.4000/artelogie.4962 [ Links ]
Enwezor, O. (2002). Grofiausstellungen und die Antinomien einer transnationalen globalen Form. Wilhelm Fink [ Links ]
Enwezor, O. (2003). The Postcolonial Constellation: Contemporary Art in a State of Permanent Transition. Research in African Literatures, 34(4), 57-82. https://doi.org/10.1353/ral.2003.0097. [ Links ]
Flores, V. y Mariña, A. (2001). Critica de la globalidad. Dominación y liberación en nuestro tiempo. Fondo de Cultura Económica. [ Links ]
Foster, H. (2001). El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Akal. [ Links ]
Giunta, A. (2020). Contra el canon. El arte contemporáneo en un mundo sin centro. Siglo XXI. [ Links ]
Longoni, A. (2004). Vanguardia y revolución. Ideas y practicas artistico-politicas en Argentina de los años '60/'70. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. [ Links ]
Longoni, A. (2017a). Óscar Masotta: vanguardia y revolución en los sesenta. En A. Longoni (Ed.), Óscar Masotta. Revolución en el arte (pp. 7-67). Mansalva. https://doi.org/10.15804/sal201701. [ Links ]
Longoni, A. (2017b). Vanguardia y revolución como ideas-fuerza en el arte argentino de los años sesenta. Sztuka Ameryki Lacinskiej, 7(37), 19-55. https://doi.org/10.15804/sal201701. [ Links ]
Marambio, M. (s.f.). Marta Traba: diálogos entre teoría social y crítica artística en America Latina durante los setenta. Cuadernos del Pensamiento Latinoamericano, (20), 36-55. https://cutt.ly/Dee6S7ln. [ Links ]
Marchart, O. (2020). The globalization of Art and the "Biennials of Resistance": A History of the Biennials from the Periphery. OnCurating, (46), 22-29. https://cutt.ly/1ee6JdsD. [ Links ]
Mellado, J. P. (2017). Crítica visualidad infraestructura. justopastormellado. https://cutt.ly/Jee6Lhpg . [ Links ]
Mesquita, I. (2006). Cartografías. En K. Power (Ed.), Pensamiento critico en el nuevo arte latinoamericano (pp. 319-336). Fundación César Manrique. [ Links ]
Morais, F. (1990). Las artes plásticas en America Latina: del trance a lo transitorio. Casa de las Americas. [ Links ]
Mosquera, G. (1995). Introduction. En G. Mosquera (Ed.), Beyond the fantastic. Contemporary art criticism from Latin America (pp. 10-17). Institute of International Visual Arts. [ Links ]
Mosquera, G. (2010). Caminar con el diablo. Textos sobre arte, internacionalismo y culturas. Exit. [ Links ]
de la Nuez, J. L. (2020). Un momento relevante en la historia de la crítica artística latinoamericana de la segunda mitad del siglo XX: el simposio de Austin (1975). Revista de Historiografia, 17(33), 83-107. https://doi.org/10.20318/revhisto.2020.5486. [ Links ]
Olmedo, C. (2017). Didácticas de la liberación: el artista latinoamericano, su colonialidad y proyecto emancipatorio en el pensamiento de Luis Camnitzer. Alzaprima, (10), 10-23. https://cutt.ly/aeyCiNSp. [ Links ]
Olívar, D. (2014). Del americanismo al latinoamericanismo: artes visuales en la decada del setenta. Semiósfera, (2), 172-195. https://cutt.ly/see6XwUm. [ Links ]
Pini, I. (1997). Vanguardia latinoamericana y formas de representación. Una mirada a textos de los años 20. Ensayos: historia y teoria del arte (Bogotá ), (4), 99-113. https://cutt.ly/uerqARDW [ Links ]
Pini, I. (2005). Arte y política en Colombia (de mediados de la decada de 1970 a la de los ochenta). Ensayos: historia y teoria del arte (Bogotá ), (10), 178-212. https://cutt.ly/merqSrgM [ Links ]
Piñero, G. (7-9 de septiembre de 2011). Una mirada desde el "sur": "Ante America" y "Cartographies" en la construcción del arte "latinoamericano" (Ponencia). IV Jornadas Hum.H.A. Bahía Blanca, Argentina. https://cutt.ly/nerqHTB5 [ Links ]
Piñero, G. (2014). Políticas de representación / políticas de inclusión. La reactualización del debate de lo latinoamericano en el arte durante la primera etapa de la globalización (1980-1990). Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 36(104), 157-186. [ Links ]
Piñero, G. (2015). Adiós Latinoamerica: historia de un abandono estrategico. Crítica y curaduría de Gerardo Mosquera. Caiana (Ciudad Autónoma de Buenos Aires),(6), 18-32. https://cutt.ly/DerqKYZT. [ Links ]
Piñero, G. (2017a). Discursos críticos sobre el arte desde America Latina. Arte, crítica y teoría en la práctica de Luis Camnitzer. De Raiz Diversa, 2(4), 211-241. https://doi.org/10.22201/ppela.24487988e.20154.58535. [ Links ]
Piñero, G. (2017b). La impugnación del canon: los estudios visuales y las nuevas historias (del arte) producidas desde America Latina. Americania, (5), 243-268. https://cutt.ly/merqLcOf. [ Links ]
Piñero, G. (2019). Ruptura y continuidad. Critica de arte desde America Latina. Metales Pesados. https://doi.org/i0.2307/j.ctvj7wn2n. [ Links ]
Ramírez, M. (1996). Brokering identities: art curators and the politics of cultural representation. En B. Ferguson, R. Greenberg y S. Nairne (Eds.), Thinking about Exhibitions (pp. 21-38). Routledge. [ Links ]
Ramírez, M. (2000). Reflexión heterotópica: las obras. En H. Olea y M. Ramírez, Heterotopias. Medio siglo sin lugar (1918-1968) (pp. 23-43). Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. [ Links ]
Serviddio, F. (2019). Relatos nacionales y regionales en la creación de la colección latinoamericana del MoMA. A Contracorriente, 16(3), 375-402. https://cutt.ly/5erqZ7yQ. [ Links ]
Este es un artículo publicado en acceso abierto bajo una licencia Creative Commons