The juries of the National Theatre Institute: a study on artistic evaluation in Argentina

 

Pablo Salas Tonello

ABSTRACT
Most studies in the field of arts have frequently focused on aesthetic analysis of an artwork, a period or an artist. However, previous studies have not dealt with artistic evaluation practices held by experts who are well-positioned in institutions and in an artistic field. This article examines the work of expert jurors of theatre in Argentina. The research shows which debates related to emotions, aesthetics and justice take part in jurors’ evaluation practices. The study provides new insights in the field of sociology of arts, by establishing a dialogue between Hennion’s pragmatic scope and Bourdieu’s disposicionalist theory. The evidence presented suggests the importance of an emotional training in jurors, the suspension of expert conceptual background and the distance towards objectivity. The findings can contribute to a better understanding of official cultural policies of artistic recognition within a nation. This article is based in in-depth interviews held with jurors, in the context of my doctoral research which explored other social actors in this field.
Keywords: theatre; jurors; artistic evaluation; Argentina; expertise
Received: January14, 2022; Accepted: February 07, 2022

 

Keywords:

 

References: BIBLIOGRAFÍA
Bayardo, R. (2008). Políticas culturales en Argentina. En A. Canelas Rubim y R. Bayardo (Orgs.), Políticas culturais na Ibero-América (pp. 15-45). EDUFBA. [ Links ]
Bayardo, R. (2021). Dos planos nacionais aos institutos setoriais da cultura na Argentina. Revista Observatório Itaú Cultural, 29, 144-153. [ Links ]
Bénatouïl, T. (1999). A Tale of Two Sociologies. The Critical and the Pragmatic Stance in Contemporary French Sociology. European Journal of Social Theory, 2(3), 379-396. [ Links ]
Benzecry, C. (2012). El fanático de la ópera. Etnografía de una obsesión. Siglo XXI. [ Links ]
Boltanski, L. y Thévenot, L. (1991). De la justification. Les économies de la grandeur. Gallimard. [ Links ]
Bourdieu, P. (1988). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Taurus. [ Links ]
Bourdieu, P. (1990). Algunas propiedades de los campos. En M. Pou (Trad.), Sociología y cultura (pp. 135-141). Grijalbo. [ Links ]
Bourdieu, P. (2010). El mercado de los bienes simbólicos. En A. Gutiérrez (Trad.), El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura (pp. 85-152). Siglo XXI. [ Links ]
Bourdieu, P. (2011). Alta costura y alta cultura. En E. Martín Criado (Trad.), Cuestiones de Sociología (pp. 195-204). Akal. [ Links ]
Chong, P. (2013). Legitimate judgment in art, the scientific world reversed? Maintaining critical distance in evaluation. Social Studies of Science, 43, 265-281. [ Links ]
Facuse, M. (2010). Sociología del arte y América Latina: notas para un encuentro posible. Revista Universum, 25(1), 74-82. [ Links ]
Heinich, N. (2020). A Pragmatic Redefinition of Value(s): Toward a General Model of Valuation. Theory, Culture, Society, 0(0), 1-20. [ Links ]
Hennion, A. (2001). Music Lovers. Taste as Performance. Theory, Culture, Society, 18(5), 1-22. [ Links ]
Hood, C. (2011). ¿Una gestión pública para todo momento?. En G. Cejudo (Comp.), Nueva gestión pública (pp. 48-74). Siglo XXI. [ Links ]
Lamont, M. (2012). Towards a Comparative Sociology of Valuation and Evaluation. Annual Review of Sociology, 38, 201-221. [ Links ]
Ley N.º 24.800. Ley Nacional del Teatro (14 de abril de 1997). https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-24800-42762/texto [ Links ]
Morresi, S. y Vommaro, G. (2011). Saber lo que se hace. Expertos y política en Argentina. Prometeo. [ Links ]
Rodríguez Morató, A. (2017). Introducción: algunas claves para entender la nueva sociología de las artes. En A. Rodríguez Morató y Á. Santana Acuña (Eds.), La nueva sociología de las artes. Una perspectiva hispanohablante y global (9-18). Gedisa. [ Links ]
Salas Tonello, P. (2019). The Generational and Aesthetic Orientation of a State Award Addressed to Independent Theatre. Revista Brasileira de Estudos da Presença, 9(2), 1-27. [ Links ]
Shapin, S. (2016). A taste of science: Making the subjective objective in the California wine world. Social Studies of Science, 46(4), 436-460. [ Links ]
Turner, S. (2001). What is the Problem with Experts?. Social Studies of Science, 31(1), 123-149 [ Links ]
1 Los jurados entrevistados para este trabajo pertenecen a distintas ciudades y regiones del país, elementos que no se explicitan en el presente artículo para no vulnerar el anonimato de las fuentes.
2Los demás organismos de financiamiento del teatro en Argentina tienen un rol ciertamente subsidiario frente al INT, como el Fondo Nacional de las Artes, o Proteatro en la Ciudad de Buenos Aires. También la Asociación Argentina de Actores organiza algunos eventos de premiación, pero su prestigio es variable.
3Será función del Consejo de Dirección “designar jurados de selección para la calificación de los proyectos que aspiran a obtener los beneficios de esta ley […] mediante concursos públicos de antecedentes y oposición” (Ley 24.800. Art. 14, n). Inicialmente, el INT contaba con tres jurados por cada Región del país, número que se redujo a solo uno por Región (Centro, Centro Litoral, Noroeste, Noreste, Nuevo Cuyo y Patagonia), por lo que siempre hay un total de seis en funciones, cuya duración es de dos años. Es habitual que muchas figuras se desempeñen como jurados de Fiestas del Teatro incluso habiendo terminado su función en el INT.

Este es un artículo publicado en acceso abierto bajo una licencia Creative Commons

 
web
web
web
scopus
qcat

News

     

Call for Papers

Current issue available now
Join the Editorial Team

The Current issue (Volume 22, Number2. 2024 ) is available now

The managerial Board of Universum Journal is please to announce that from year 2025 ,journal will be published 4 time in a year.



   Follow us:

Facebook  Tweeter